Kansalaisneuvontapuhelin

Tänään aloittaa toimintansa kansalaisneuvonta. Mistä oikein on kyse?
 
Hätänumero 112 vastaanottaa joka vuosi n. 1 000 000 hätäkeskukseen kuulumatonta puhelua. Nämä turhat puhelut ruuhkauttavat ja työllistävät hätäkeskuksia. Toisinaan hädässä oleva kansalainen joutuu odottamaan vastausta hätäkeskuksesta liian pitkään. Kansalaisneuvonta on puhelinpalvelu, jonka toivotaan vähentävän yleiseen hätänumeroon tulevia kiireettömiä ohjaus- ja neuvontapuheluita.
 
Kansalaisneuvonta auttaa kansalaista löytämään oikean viranomaisen tai sähköisen palvelun asiansa hoitamiseen. Lisäksi kansalaisneuvonta tarjoaa tukea sähköisen asioinnin tukipalveluihin ja vastaa yleisluontoisiin julkisia palveluita koskeviin kysymyksiin.
 
Kansalaisneuvonta, p. 0295 000
 
Puhelinneuvonta palvelee maanantaista perjantaihin klo 8–21 ja lauantaisin klo 9–15.
Palvelu on suljettu sunnuntaisin ja arkipyhinä.
Asiakkaita palvellaan suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Puhelusta tai tekstiviestistä maksetaan vain operaattorin paikallisverkko-, matkapuhelin- tai tekstiviestimaksu.
Itse palvelu on maksuton.
 
Sähköinen yhteydenottolomake ja lisätietoa palvelusta löytyy täältä.
 
Kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys tai omaisuus on vaarassa, tulee soittaa yleiseen hätänumeroon 112.
Lisätietoa hätäilmoituksen tekemisestä ja hätäkeskuksen toiminnasta löydät täältä.
 
 
 
 
 

^