112Suomi -sovelluksen käyttäminen – 5 vinkkiä

112Suomi -sovelluksen käyttäminen tarkoittaa paljon muutakin, kuin hätäpuhelun paikannuksen hätäilmoituksen yhteydessä. Ensiapukursseilla osallistujat usein yllättyvät, mitä kaikkia palveluita sovelluksesta löytyy. Kokosimme tähän artikkeliin 5 vinkkiä, joista voisi olla hyötyä erilaisissa ensiaputilanteissa.

Elvytystilanne! Etsi lähin sydäniskuri 112Suomi -sovelluksen avulla

Sydänpysähdystilanne on ensiavun antajalle kiireellisin mahdollinen hätätilanne. Ammattiavun hälyttäminen paikalle sekä nopeasti aloitettu elvytys ja varhainen defibrillaatio sydäniskurilla ovat keskeiset selviämiseen vaikuttavat ensiaputoimenpiteet. Jos tapahtumapaikalla on useampi auttamaan kykenevä henkilö, niin auttaja 1 soittaa hätäpuhelun ja aloittaa elvytyksen ja auttaja 2 voi puolestaan tarkastaa 112Suomi -sovelluksesta, onko lähistöllä sydäniskuria.

  • Avaa 112Suomi -sovellus
  • Valitse alareunasta Palvelut -välilehti
  • Valitse Terveysneuvonta ja ensiapu
  • Valitse Katso lähin sydäniskuri
  • Mikäli lähistöltä löytyy rekisteröity sydäniskuri, valitse lähin saatavilla oleva kohde. Saat näkyviin laitteen tarkat sijainti- ja saatavuustiedot. Tarvittaessa voit siirtyä napin painalluksella puhelimesi karttasovellukseen ja navigoida sen avulla laitteen luokse.

Eikö työ- tai harrastepaikkasi defibrillaattori näy 112Suomi -sovelluksessa? Teit juuri turvallisuushavainnon ja asia kannattaakin hoitaa saman tien ajan tasalle. Sydäniskurit, jotka löytyvät nopeasti hätätilanteessa, pelastavat ihmishenkiä. Laitteen omistajan tulee itse rekisteröidä sydäniskuri Suomen kansalliseen defibrillaattorirekisteriin, jotta se näkyy sovelluksessa. Lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota, että laitteen sijainti on selkeästi merkitty opasteilla ulko-ovelta lähtien. Tarkemmat elvytysohjeet löydät täältä.

Hätäilmoitus viittomakielellä

112Suomi -sovelluksen avulla kuuro tai kuulovammainen henkilö voi tehdä hätäilmoituksen suomalaisella viittomakielellä. Kyseessä on Kelan ja Hätäkeskuslaitoksen yhteistyönä käynnistämä kokeilu, joka jatkuu ainakin vuoden 2022 loppuun asti. Valitettavasti tämä palvelu ei ole ympärivuorokautinen, vaan on käytettävissä vain arkisin klo 8 – 16. Yhdenvertaisuuden näkökulmasta olisikin tärkeää, että kokeiluajan jälkeen tästä tulisi paitsi pysyvä, niin myös ympärivuorokautinen palvelu.

  • Avaa 112Suomi -sovellus
  • Valitse alareunasta Palvelut -välilehti
  • Valitse Kiireellinen hätätilanne
  • Valitse Siirry etätulkkauspalveluun

Kuulovammainen tai henkilö joka ei pysty tuottamaan puhetta voi tehdä hätäilmoituksen myös tekstiviestillä. Hätätekstiviestin voi lähettää sellaisesta puhelinnumerosta, joka on rekisteröity etukäteen. Lue lisää hätätekstiviestin lähettämisestä täältä.

Olet ulkomailla ja saat tiedon kiireellisestä hätätilanteesta Suomessa

Hätäpuhelu olisi hyvä tehdä suoraan tapahtumapaikalta. Ajoittain tulee kuitenkin tilanteita, että hätäilmoituksen tekijä on jossain muualla, joskus jopa ulkomailla. Esimerkiksi iäkkäältä läheiseltä on saattanut tulla epämääräinen avunpyyntö hänelle tuttuun puhelinnumeroon. Epäilys läheisen vakavasta sairauskohtauksesta tai tapaturmassa loukkaantumisesta edellyttää pikaista avun hälyttämistä paikalle. 112Suomi sovelluksen käyttäminen, kun olet ulkomailla ja hätätilanne on koti-Suomessa:

  • Avaa 112Suomi -sovellus
  • Valitse alareunasta Palvelut -välilehti
  • Valitse yläreunasta Päivystysnumerot
  • Valitse Hätäkeskuslaitoksen kansainvälinen numero
  • Soita hätäpuhelu vihreästä puhelinpainikkeesta

Tämä palvelu on varsin uusi, se on lisätty sovellukseen elokuussa 2022. Jos et löydä palvelua omasta sovelluksestasi, sinun on syytä päivittää omaan puhelimeesi 112Sovelluksen viimeisin versio.

Päivystysapu 116117 neuvoo, kun sairastut

Jos olet esimerkiksi sairaana tai loukkaantunut tapaturmassa ja pohdit, voiko oireita vielä turvallisesti hoitaa kotona vai pitäisikö hakeutua lääkäripäivystykseen, niin neuvoa kannattaa kysyä Päivystysavun sairaanhoitajalta. Päivystysapu 116117 on sairaanhoitopiirien järjestämä neuvonta- ja ohjauspalvelu, joka palvelee Lappia lukuun ottamatta koko Suomessa 24 / 7. Saat sairaanhoitajalta neuvontaa ja ohjeita oireiden kotihoitoon. Mikäli oireet vaativat välitöntä lääkärin hoitoa, päivystysapu osaa myös neuvoa oikeaan päivystyspaikkaan.

  • Avaa 112Suomi -sovellus
  • Valitse alareunasta Palvelut -välilehti
  • Valitse Päivystysapu
  • Soita neuvontapuhelu vihreästä puhelinpainikkeesta

Joskus palvelu on ruuhkainen. Tällaisessa tilanteessa voit jättää sairaanhoitajalle takaisinsoittopyynnön. Muistathan varmistaa, että puhelimesi ei ole äänettömällä, jotta kuulet puhelun ja voit vastata siihen.

112Suomi-sovelluksen käyttäminen myrkytystilaneessa

Pienet lapset tutustuvat maailmaan usein maistelemalla. Joskus suuhun eksyy asioita ja aineita, jotka voivat olla jopa myrkyllisiä. Näissä tilanteissa tulee toimintaohjeet kysyä nopeasti Myrkytystietokeskuksesta, joka kertoo onko kyseessä myrkytysvaarallinen tilanne. Jos tilanteessa on myrkytyksen vaara, sieltä osataan kertoa aine- ja tapauskohtaisesti myös oikea ensiapuohje. 112Suomi -sovelluksen käyttäminen myrkytystilanteessa toimii seuraavasti:

  • Avaa 112Suomi -sovellus
  • Valitse alareunasta Palvelut -välilehti
  • Valitse Myrkytystietokeskus
  • Soita puhelu vihreästä puhelinpainikkeesta

Muista kuitenkin soittaa hätänumeroon 112, jos lapsella on jo selviä myrkytysoireita. Myrkytystietokeskuksen henkilökunta ei pysty lähettämään ambulanssia tapahtumapaikalle. Ja huolehdi, että kodin ensiapuvarusteista löytyy lääkehiiltä myrkytystilanteiden varalta.

Toivottavasti nämä vinkit saivat sinut avaamaan 112Suomi -sovelluksen omasta puhelimestasi. Aseta sovellus puhelimesi aloitusnäyttöön, jotta löydät sen hätätilanteessa nopeasti. Tutustu myös muihin sovelluksesta löytyviin palveluihin. Päivitä sovelluksesi aina, kun uusia päivitysversioita julkaistaan. Näin saat sovelluksestasi parhaan mahdollisen hyödyn itsellesi tarpeen vaatiessa.

Teksti: Kaisa Telilä, ensiavun kouluttaja, Auts-Tuote Oy (22.8.2022)

Kirjautuminen

Ilmoittaudu mukaan